TIJDELIJKE ACTIE! Bestel het boek Perfect Slapen in 7 Stappen nu voor slechts € 37,-

Wat zijn nachtmerries en wat kun je ertegen doen?

Wat is een nachtmerrie? Hoe kun je nachtmerries voorkomen en hoe krijg je nare dromen? Welke betekenis schuilt er achter je nachtmerrie en wat kun je ertegen doen? Een nachtmerrie is een extreem angstige en intense droom, die vaak gepaard gaat met negatieve emoties. Vaak schrik je wakker tijdens een nachtmerrie en besef je al snel dat het een droom was. Soms heb je bijna elke nacht dezelfde nachtmerrie en meestal kun je deze goed herinneren en navertellen. Hoe kun je nachtmerries voorkomen en wat kun je doen tegen nachtmerries? Nare dromen leiden vaak tot slecht slapen, vermoeidheid, angstige gevoelens en soms zelfs slapeloosheid. Uit angst voor nachtmerries stellen sommige mensen het slapen uit, waardoor ze niet voldoende nachtrust krijgen.
nachtmerrie betekenis

De betekenis van nachtmerries

Wat is de betekenis van een nachtmerrie? Bijna iedereen heeft nachtmerries. Bij baby’s en kinderen komt het vaker voor dan bij volwassenen, maar het hebben van nachtmerries is heel normaal. De oorzaak van een nachtmerrie ligt soms bij een traumatische gebeurtenis, die je hebt meegemaakt. In sommige gevallen kan een ziekte of het overlijden van een naaste, een ongeluk of bedreigende situatie leiden tot een nachtmerrie. De betekenis van een nachtmerrie is wetenschappelijk niet precies te achterhalen, maar vaak speelt een nachtmerrie – voortkomend uit een traumatische ervaring of aangewakkerd door alcohol, drugs, stress of medicatie – in op menselijke angsten. Onze nachtmerries herinneren ons aan verlatingsangst, verlies, angst of gebrek aan controle.

Wat te doen tegen nachtmerries

Er is geen eenduidige behandeling tegen nachtmerries. Toch kun je een aantal dingen doen om nachtmerries te voorkomen. Zo kun je proberen gedurende de dag niet te veel bloot te staan aan stress. Pak je rust, doe ontspanningsoefeningen en werk niet door tot je gaat slapen. Heeft je baby of kind last van nare dromen? Probeer positieve verhalen voor te lezen voor het slapen gaan, zodat je kind met een positief gevoel zijn bed in kruipt. Verder kan het raadzaam zijn je medicijnen op bijwerkingen te controleren. Soms kan het veranderen van medicatie bijdragen aan het voorkomen van nachtmerries.

Meer methodes tegen nare dromen

Houden nachtmerries jou regelmatig uit je slaap? Merk je dat je daardoor slechter functioneert of last krijgt van angstaanvallen? Dan is het waarschijnlijk verstandig je huisarts te raadplegen. Ook kun je zelf een aantal dingen proberen. Stel je nare droom voor. Naarmate je jezelf vaker met je angst confronteert, neemt de intensiteit vaak af. Ook kun je proberen een nieuwe afloop te verzinnen voor je nachtmerrie. Hoeft het echt zo verdrietig of gewelddadig te eindigen? Ook lucide dromen kan een manier zijn om de betekenis van een nachtmerrie te achterhalen of een nachtmerrie te voorkomen. Lucide dromen wil zeggen dat je weet, dat je droomt. Zo kun je vragen stellen aan je onderbewuste of iets veranderen tijdens je droom, waardoor de droom niet uitmondt in een nachtmerrie. Het vraagt echter wel de nodige oefening om lucide te kunnen dromen.

Esther
Hoi! Ik ben Esther en ik ben één van de oprichters van Slaapstart. We zijn Slaapstart gestart vanuit onze eigen behoefte aan een betere nachtrust. Ik ben daarom veel gaan lezen over slaapproblemen en adviezen van experts. Het viel me echter op dat er niet echt een goede bron in begrijpbare taal te vinden was die alles samenvat. Vandaar dat wij samen Slaapstart zijn gestart om ook anderen te helpen een betere nachtrust te vinden!