TIJDELIJKE ACTIE! Bestel het boek Perfect Slapen in 7 Stappen nu voor slechts € 37,-

Magnesium innemen voor het slapen, helpt dat?

Magnesium is één van de belangrijkste mineralen voor je lichaam. Het ondersteunt je lichaam bij meer dan 300 vitale processen. Zo beschermt het je stofwisseling, helpt het bij de aanmaak van melatonine en is het goed voor je hart, botten en zenuwstelsel. Ook zorgt magnesium voor een stabiele gemoedstoestand en versterkt het je immuunsysteem. Helpt het om magnesium in te nemen voor het slapen gaan? Heeft magnesium slikken voor een betere nachtrust bijwerkingen? Wij zetten de belangrijkste dingen op een rijtje, die je moet weten over magnesium innemen voor het slapen. Ook raden we enkele typen magnesium supplementen aan om je op weg te helpen.
Magnesium innemen voor het slapen, helpt dat

Op welke manier helpt magnesium om te slapen?

Hoe kan magnesium helpen bij een betere nachtrust? Is magnesium echt een wondermiddel tegen slapeloosheid? Magnesium is geen slaapmiddel, maar heeft wel een positieve invloed op het zenuwstelsel. Het mineraal helpt je zenuwstelsel ontspannen, waardoor je relaxter bent en daardoor ook makkelijker in slaap kunt vallen. Nog belangrijker is het verband tussen magnesium en de aanmaak van melatonine. Melatonine is het slaaphormoon, dat ervoor zorgt dat ons lichaam weet dat het tijd is om te slapen. Je lichaam produceert bijvoorbeeld melatonine, wanneer het donker wordt. Onze biologische klok geeft dan een seintje aan de hersenen. Melatonine wordt geproduceerd door de pijnappelklier, een klein erwtje middenin de hersenen. Magnesium zorgt ervoor dat deze klier niet verkalkt raakt en goed blijft werken. Wat gebeurt er als je een tekort aan magnesium hebt? De functie van je pijnappelklier kan afnemen, waardoor je minder melatonine aanmaakt en dus moeilijker in slaap valt.

Het verband tussen magnesium en cortisol

Cortisol staat bekend als stresshormoon. Wanneer je een tekort hebt aan magnesium, maak je meer cortisol aan, waardoor je je gestresst en alert voelt. Stress en alertheid zorgen voor een slechtere kwaliteit nachtrust en kunnen bijdragen aan andere slaapproblemen, zoals parasomnie en slaapapneu. Het stresshormoon cortisol heeft ook magnesium nodig, waardoor je slaapproblemen verergeren. De reserves aan magnesium die je nog hebt, worden gebruikt door je lichaam om meer cortisol te produceren. Stress leidt tot een nog slechtere nachtrust en zo kom je in een vicieuze cirkel terecht.

Magnesium en een goede nachtrust

Helpt magnesium dus voor een goede nachtrust? Het antwoord is ja. Toch is magnesium geen slaapmiddel en mag het ook niet als zodanig worden gezien. Het maakt een goede nachtrust makkelijker, maar het garandeert niet dat je sneller inslaapt. Je kunt magnesium tot je nemen via verschillende voedingsmiddelen. Zo zit er magnesium in donkere bladgroenten, zoals spinazie, maar ook in koffie, pure chocolade, onbewerkte volkoren granen, zuivel, vlees en noten. Toch kunnen mensen met een gezonde voeding een magnesium tekort oplopen.

Magnesium supplementen en magnesiumolie

Lucovitaal Magnesium Citraat Voedingssupplement - 60 tablettenWaar koop je supplementen of magnesiumolie? Magnesium is gemakkelijk te bestellen via Bol.com. Het best geteste magnesium supplement op de website is Lucovitaal Magnesium citraat. Je kunt 60 supplementen bestellen om zelf uit te vinden of magnesium innemen voor het slapen echt helpt!

Wie heeft er kans op een magnesium tekort?

Als je diabetes hebt of lijdt aan een stofwisselingsziekte ben je extra gevoelig voor een magnesium tekort. Ook op latere leeftijd, wanneer je de 50 gepasseerd bent, komt magnesium tekort vaker voor bij mensen met een gezond voedingspatroon. Het innemen van magnesium voor het slapen kan dan een positief effect hebben op de nachtrust en slapeloosheid tegen gaan. Naar schatting heeft de helft van de mensen last van een magnesium tekort. Je kunt bijvoorbeeld magnesium supplementen slikken of magnesiumolie op je huid smeren.

De juiste dosering

Heb je besloten magnesium te slikken voor het slapen gaan? Dan is het handig om de dosering goed in de gaten te houden. Lees voor gebruik altijd zorgvuldig de bijsluiter om de juiste dosering te bepalen. Als leidraad zijn er de volgende aanbevolen hoeveelheden magnesium voor volwassenen. Volwassen vrouwen hebben ongeveer 320g magnesium nodig per dag, ten opzichte van 420mg voor volwassen mannen. Zorg in ieder geval dat je nooit meer dan 600mg tot je neemt. Een extreem hoge inname van magnesium kan leiden tot bijwerkingen. Houd je voedingspatroon in de gaten om in te schatten, wat de exacte dosering is, die je nodig hebt. Raadpleeg bij twijfel je huisarts.

Wanneer kun je het beste magnesium innemen voor het slapen

Je lichaam heeft tijd nodig om magnesium af te breken voor het slapen gaan. Daarom kun je het beste magnesium supplementen slikken zo’n twee uur voor je gaat slapen. Bij voorkeur kies je voor een magnesium supplement dat op -aat eindigt, zoals magnesium tauraat of magnesium citraat. Dit zijn de supplementen die je lichaam het beste en het snelste kunnen opnemen. Probeer geen magnesium-oxide te slikken. Dit bevat niet de juiste actieve stoffen en is bovendien lastig op te nemen voor je lichaam.

Bijwerkingen van magnesium voor een betere nachtrust

Kan het innemen van magnesium voor het slapen gaan leiden tot bijwerkingen? Het gebeurt niet vaak, maar een structureel hoge inname van magnesium kan zorgen voor een opgeblazen of misselijk gevoel. Ook kan je te maken krijgen met een laxerend effect. Neem je extreem veel magnesium tot je? Dan kun je last krijgen van een lage bloeddruk of zelfs verwardheid of een onregelmatige ademhaling. Toch treden deze bijwerkingen alleen in zeer extreme gevallen op. Ben je zwanger? Heb je last van nierproblemen of bloedafwijkingen? Begin dan nooit zomaar magnesium te slikken voor het slapen gaan. In dat geval dien je altijd je huisarts of specialist te raadplegen voor advies over het nut en de eventuele dosering.