TIJDELIJKE ACTIE! Bestel het boek Perfect Slapen in 7 Stappen nu voor slechts € 37,-

Hoofdpijn na slapen? 8 oorzaken van ochtendhoofdpijn met oplossingen!

Word je elke ochtend wakker met hoofdpijn? In dit artikel bespreken we 8 oorzaken van ochtendhoofdpijn met bijbehorende oplossing. Hoofdpijn na het slapen is vaak niets om je zorgen over te maken, maar is natuurlijk geen fijn begin van je dag. Heb je ‘s ochtends vaak hoofdpijn en heb je geen idee waar het vandaan komt? Misschien kunnen onderstaande redenen en oplossingen je helpen om niet meer wakker te worden met hoofdpijn.
hoofdpijn na slapen

Voor het laatst geüpdate op april 23, 2021 door snurkadmin

1. Te weinig slaap

Een mens heeft zo’n 7 tot 8 uur slaap nodig om goed te functioneren. Slaap je pertinent minder? Dan kan het gebeuren, dat je lichaam in een paniekmodus schrikt. Op zo’n moment versnelt je hartslag en wordt je bloeddruk hoger. Daardoor kun je ook last krijgen van hoofdpijn na het slapen en een vermoeid gevoel. Een paracetamol of ibuprofen kunnen wonderen verrichten, maar ook een powernap van zo’n 20 minuten doet je hoofdpijn verdwijnen. Beperk je dutje wel echt tot 20 minuten. Anders kan je hoofdpijn juist erger worden. Simpelweg meer slapen is ook een goede remedie tegen ochtend hoofdpijn.

2. Te veel slaap

Het klinkt misschien tegenstrijdig, maar je kunt ook wakker worden met hoofdpijn na lang slapen. Heb je meer dan 9 uur geslapen? Dan maakt je lichaam minder serotonine aan en neemt de bloedtoevoer naar je hersenen af. Daardoor kun je hoofdpijn na het slapen ervaren. De voor de hand liggende oorzaak is op tijd je wekker zetten, zodat je de slaap krijgt die je nodig hebt, maar ook geen overschot.

3. Een gebrek aan koffie

Drink jij elke ochtend een lekker bakje koffie, maar heb je dat ritueel vanochtend overgeslagen? Dan weet je waarschijnlijk de oorzaak van je ochtend hoofdpijn wel. In koffie zit cafeïne en dat werkt eigenlijk net zo als een lichte drug. Het stofje stimuleert je zenuwstelsel. Als je veel koffie drinkt en dan abrupt stopt, ervaar je ontwenningsverschijnselen. Zet snel je koffiezetapparaat aan om af te rekenen met dat nare gevoel in je hoofd!

4. Alcohol

Heb je gisteren flink in het glaasje gekeken? Dan is het best logisch, dat je hoofdpijn hebt na het slapen. Ook als je geen kater hebt, kun je ochtend hoofdpijn ervaren. Alcohol zorgt er namelijk voor dat je oppervlakkiger slaapt en minder goed uitrust. Om je ochtend hoofdpijn tegen te gaan, kun je een paracetamol nemen en enkele glazen water drinken, maar het is natuurlijk beter om je alcoholconsumptie te beperken.

5. Tandenknarsen

Word je elke ochtend wakker met hoofdpijn? Heb je bij het opstaan vaak een naar en gespannen gevoel, terwijl je geen last hebt van slaapgebrek? Dan zou je wel eens kunnen tandenknarsen. Bij tandenknarsen zet je veel spanning op je kaken en spieren in je gezicht, waardoor spanningshoofdpijn kan ontstaan. Een anti-snurk beugel of bidje kan uitkomst bieden. Je kunt dan niet meer onbewust tandenknarsen, omdat je kaken op hun plaats worden gehouden.

6. Een lage bloedsuikerspiegel

Heb je bij het opstaan vaak hoofdpijn en lijd je aan diabetes? Dan kan dit een gevolg zijn van hypoglycemie. Wanneer je slaapt, eet je niet, waardoor je bloedsuikerspiegel daalt. Na lang slapen kun je daardoor hoofdpijn ervaren. Probeer zodra je opstaat iets te eten om je klachten te verminderen.

7. Migraine

Een migraine aanval vindt vaak ‘s nachts plaats. Als je hoofdpijn hebt bij het opstaan, heb je mogelijk ‘s nachts migraine gehad. Bij veel mensen speelt migraine op tussen 4 uur ‘s nachts en 9 uur ‘s ochtends. Migraine is geen gewone ochtend hoofdpijn, maar gaat vaak gepaard met overgevoeligheid voor licht en geluid, misselijkheid en kloppende hoofdpijn. Soms helpt het om pijnstillers te slikken tegen een migraine aanval, of om te rusten in een donkere kamer.

8. Laag endorfineniveau

Is je endorfineniveau niet op peil? Ook dan kun je wakker worden met hoofdpijn. In de ochtend is dit vrolijke feel-good hormoon het minst aanwezig, waardoor migraine getriggerd kan worden. ‘s Ochtends een rondje hardlopen of een half uurtje yoga doen, kan je helpen om je endorfineniveau op peil te krijgen. Sporten na het slapen helpt je lichaam om het hormoon aan te maken en je lekker te voelen.

Ochtendhoofdpijn hoeft dus geen ernstige oorzaak te hebben, maar kan ook voortkomen uit slaapapneu. Slaapapneu is een aandoening, waarbij je ‘s nachts enkele malen onbewust stopt met ademhalen. Mensen die aan slaapapneu lijden, hebben een verhoogde kans op hart- en vaatziekten. Denk je dat je hier last van hebt? Raadpleeg dan je huisarts.

Esther
Hoi! Ik ben Esther en ik ben één van de oprichters van Slaapstart. We zijn Slaapstart gestart vanuit onze eigen behoefte aan een betere nachtrust. Ik ben daarom veel gaan lezen over slaapproblemen en adviezen van experts. Het viel me echter op dat er niet echt een goede bron in begrijpbare taal te vinden was die alles samenvat. Vandaar dat wij samen Slaapstart zijn gestart om ook anderen te helpen een betere nachtrust te vinden!
Dagen
Uren
Minuten
Seconden

21% BTWnee korting* bij Beddenreus

Gebruik kortingscode 🏷️ btwnee