TIJDELIJKE ACTIE! Bestel het boek Perfect Slapen in 7 Stappen nu voor slechts € 37,-

De 5 leukste boeken over slaap

Een goede nachtrust is belangrijk om optimaal te kunnen functioneren. Toch slaapt één op de drie mensen slechter of minder lang dan gewenst. De relatie tussen mens en slaap is veelvuldig onderzocht en blijft ons intrigeren. Wat maakt ons tot een goede of een slechte slaper en maken die paar uur per nacht echt zo’n verschil? Boeken over slaap zijn er genoeg: van praktische tips om beter te slapen tot boeken over de betekenis van je dromen, buitenlandse slaaprituelen en eerste hulp bij slaapproblemen. Wij selecteerden de 5 leukste slaapboeken voor jou. Wil je leren over de Japanse slaapgeheimen van hoogbejaarden en ademhalingstechnieken van boeddhistische monniken en topsporters onder de knie krijgen? Of gewoon eens hard lachen om herkenbare situaties uit het leven van slechte slapers? Lees dan snel verder.
beste boeken over slaap

Perfect Slapen in 7 Stappen

William schreef dit boek uit frustratie. Volgens hem is er geen magische oplossing om af te rekenen met slaapproblemen. Voor een betere nachtrust moet je het probleem aanpakken bij de kern, dus geen wonderlijke kruidenthee of balsem. In zijn boek biedt hij een praktisch stappenplan aan om de juiste hormonen aan te maken, af te rekenen met slaapangst, je biologische klok te resetten en korte metten te maken met temperatuurschommelingen. Naast het fysieke boek biedt William ook een e-cursus en persoonlijke begeleiding aan. ‘Perfect slapen in 7 stappen’ is dus niet zomaar een boek, maar ook een stap in de goede richting.

De ademhalingstechnieken in het boek ‘Verademing’ geven lucht

  • Titel: Verademing
  • Schrijvers: Bram Bakker en Koen de Jong
  • Prijs: €15,99
  • Beoordeling: 4,4 sterren

Dit boek is volgens recensenten letterlijk een verademing. Bram Bakker en Koen de Jong leggen de overeenkomsten tussen topsporters, gezonde mensen en boeddhistische monniken uit. Hun conclusie is helder: ze ademen langzaam, zo’n 4 – 8 keer per minuut. Veelvuldig ademhalen kost bakken met energie en een rustige, gelijkmatige ademhaling helpt je om beter te slapen, minder stress te ervaren en gezonder te leven. Dit revolutionaire slaapboek biedt praktische tips en oefeningen om af te rekenen met gezondheidsproblemen, die veroorzaakt worden door een onregelmatige ademhaling. Wist je dat een burn-out, concentratie- of slaapprobleem, hartkloppingen of obstipatie het gevolg kunnen zijn van te vaak ademhalen? ‘Verademing’ is een toegankelijk en inspirerend boek, dat als hardcover en als e-Book te bestellen is.

Ikigai: De geheimen van Japanse hoogbejaarden

  • Titel: Shinrin-yoku
  • Schrijvers: Hector García en Francesc Miralles
  • Prijs: €15,99
  • Beoordeling: 4,2 sterren

Hector García en Francesc Miralles vertalen het eeuwenoude Japanse principe van Ikigai: het geheim van Japanse hoogbejaarden voor een lang, gelukkig en gezond leven. ‘Bosbaden’ heeft volgens hen een helende werking. Door het intens aanwenden van al je zintuigen en je ‘onder te dompelen in het bos’ bereik je volgens het principe innerlijke rust en als een resultaat daarvan, betere slaap. Ikigai helpt niet alleen om beter te slapen, maar ook om lekkerder in je vel te zitten, minder stress te ervaren en te luisteren naar je biologische klok. Dit zelfhulpboek over super slapen is vernieuwend en lijkt geenszins op de standaard slaapboeken, die je regelmatig tegenkomt. Het boek is inspirerend geschreven en bovendien wetenschappelijk onderbouwd. Je kunt Shinrin-yoku als e-Book en als hardcover aanschaffen.

Een humoristisch inkijkje in het leven van slechte slapers

Je ziet het eigenlijk al aan de omslag en helemaal aan de inhoudspagina. Dit is geen boek van artsen of medische professionals, maar van ervaringsdeskundigen met humor. Een derde van de volwassenen slaapt niet, zoals het zou moeten: te kort, te slecht of met te veel onderbrekingen. Journalisten Catelijne Elzes en Deborah Freriks behandelen het onderwerp met zelfspot, maar geven ook erkenning aan een probleem dat velen van ons ongetwijfeld zullen herkennen. Ze geven tips om beter in te slapen of juist beter door te slapen. Ook gaan ze in op het feit dat een goede nachtrust wel degelijk begint bij de juiste dagindeling. De ervaringsdeskundigen delen hun tips & tricks in dit verrassende boek over slaap.

Een gericht zelfhulpboek over beter slapen door professionele slaapexperts

Aline Kruit en Irma Leijten zijn slaapexpert van beroep. Ze delen hun kennis over slaap in hun boek ‘Eerste hulp bij beter slapen.’ Dit boek heeft als belangrijkste boodschap dat je het beste ‘niets’ kunt doen om beter te slapen. Natuurlijk bedoelen de experts dat niet letterlijk, maar meer rust en minder stress, verbeteren zonder twijfel de kwaliteit van je slaap. Als je altijd druk bezig bent, heeft je lichaam geen tijd om te ontspannen en de indrukken van de dag te verwerken. Dit boek pleit voor meer grip op je brein, dat altijd actief en alert is in onze huidige maatschappij. Wat zijn slechte slaapgewoonten en hoe kun je deze veranderen? De schrijfsters zeggen nee tegen speciale matrassen, rituelen en pillen. Zij bieden hun lezers een simpel stappenplan, bestaande uit vijf onderdelen, dat je zou veranderen in een super slaper. Dit slaapboek is toegankelijk, duidelijk en uit het leven gegrepen. Het klinkt simpel, maar hoe moeilijk is het om niets te doen? De gratis meditatie oefeningen kunnen je hierbij helpen. Het boek is verkrijgbaar als e-Book en paperback.

De essentie van beter slapen volgens een cognitief gedragstherapeut

Wilfried Craen is cognitief gedragstherapeut en auteur van het boek ‘De essentie: Beter slapen.’ Hij deelt zijn jarenlange ervaring als trainer en therapeut in de psychomedische sector. De schrijver wil vooral afrekenen met mythen, die zijn inziens slechte slaapgewoonten in stand houden. Slaapproblemen ontstaan volgens hem vaak door misvattingen. Mensen denken dat ze de juiste weg bewandelen, maar hebben in werkelijkheid een aantal afslagen gemist. Wilfried Craen is voorstander van zinvolle interventies, die gericht zijn op het actief veranderen van slaap. Wil je beter doorslapen, uitgeruster wakker worden en een stabieler dag-nacht ritme aanhouden? Dan is dit compacte boek een aanrader. Hoe komt het dat we slecht slapen en wat zijn zogenaamde ‘slaapremmers’? Je leert het in dit helder geschreven boekje over slaap.

Esther
Hoi! Ik ben Esther en ik ben één van de oprichters van Slaapstart. We zijn Slaapstart gestart vanuit onze eigen behoefte aan een betere nachtrust. Ik ben daarom veel gaan lezen over slaapproblemen en adviezen van experts. Het viel me echter op dat er niet echt een goede bron in begrijpbare taal te vinden was die alles samenvat. Vandaar dat wij samen Slaapstart zijn gestart om ook anderen te helpen een betere nachtrust te vinden!