Bestaan er gezonde middelen tegen slapeloosheid?

Bestaan er gezonde middelen tegen slapeloosheid

Voor het laatst geüpdate op oktober 24, 2022 door Esther

Geen cafeïne voordat je naar bed gaat, je telefoon eerder wegleggen en je gedachten proberen op te schrijven. Dit zijn allerlei bekende adviezen die je kunt volgen om makkelijker en/of sneller in slaap te komen, maar soms is het niet zo simpel. Voldoende slaap helpt je om gezond te blijven. Een goede nachtrust zorgt er bijvoorbeeld voor dat je energie hebt, je fit bent en dat je minder snel ziek wordt. Ben jij bekend met plafond staren, draaien en woelen? Lees dan de volgende tips over gezonde middelen tegen slapeloosheid!

Wat zijn de oorzaken van slapeloosheid?

Het verschilt per persoon hoeveel slaap je per nacht nodig hebt. Waar de één minimaal 8 uur nodig heeft, kan de ander met minimaal 6 uur slaap ook goed functioneren. Wanneer je last hebt van slapeloosheid, dan heb je een abnormaal slaappatroon. Dit kan zijn doordat je te vroeg wakker wordt, je moeite hebt met doorslapen of dat je moeilijk in slaap valt. Overdag merk je de gevolgen van slapeloosheid in de vorm van moeheid, concentratieproblemen en het feit dat je prikkelbaar bent. Ook zul je merken dat je minder goed kunt presteren op je werk of school. Slapeloosheid kan vastgesteld worden door een arts. Slapeloosheid is vaak niet bij iedereen te wijden aan dezelfde oorzaak, maar stress, psychische problemen en onderliggende lichamelijke aandoeningen zijn de meest voorkomende redenen. Stress door bijvoorbeeld je werk, problemen thuis of financiële zorgen kan er voor zorgen dat je moeite hebt met in- of doorslapen.

Wat kun je doen tegen slapeloosheid?

Voordat je slapeloosheid door een arts laat vaststellen, heb je waarschijnlijk alle basis-trucjes al geprobeerd. Kalmerende thee drinken, sporten om je hoofd leeg te maken en je schermtijd overdag beperken zouden allemaal kunnen bijdragen aan een goede nachtrust. Wanneer je door een lichamelijke aandoening last hebt van slapeloosheid, zullen deze tips voor jou helaas niet veel kunnen betekenen. Ook psychische problemen en stress die je slaap beïnvloeden, los je niet met zulke simpele handelingen op. Terwijl jij de onderliggende oorzaak probeert te onderzoeken, verlang je nog steeds naar een goede nachtrust. In dat geval kun je gebruik maken van slaapmiddelen die je zonder recept kunt verkrijgen. In de supermarkt of bij de drogist kun je gemakkelijk melatonine pilletjes kopen. Melatonine is het hormoon dat je lichaam het signaal geeft om zich voor te bereiden op de nachtrust. Je kunt voor het slapengaan de aanbevolen hoeveelheid innemen om je nachtrust te verbeteren. Werkt melatonine niet voor jou? Dan kun je ook meer voedingsmiddelen met magnesium eten of je magnesium inname te verhogen door supplementen in te nemen. Om te kunnen ontspannen hebben je spieren magnesium nodig. Wanneer je een magnesium tekort hebt, dan zal jouw lichaam niet goed genoeg kunnen ontspannen om in slaap te vallen. Ben je een lichte slaper? Dan kunnen oordopjes voor jou nog wel eens een oplossing zijn! Met goede oordopjes hoor je niet de omgevingsgeluiden waar je normaal wakker van zou worden. Op naar een rustige en goede nacht!

Esther
Hoi! Ik ben Esther en ik ben één van de oprichters van Slaapstart. We zijn Slaapstart gestart vanuit onze eigen behoefte aan een betere nachtrust. Ik ben daarom veel gaan lezen over slaapproblemen en adviezen van experts. Het viel me echter op dat er niet echt een goede bron in begrijpbare taal te vinden was die alles samenvat. Vandaar dat wij samen Slaapstart zijn gestart om ook anderen te helpen een betere nachtrust te vinden!